skip to Main Content

Cartoons On Tour (1915)

Cartoon On Tour (1915) on life-action -lyhäri, joka sisältää neljä yksittäistä animaatiota. Kuten arvata saattaa, tuon aikakauden animaatiot eivät juuri tarinallisesti loista, joten mukaan on tarvittu näyteltyä elokuvaa liimaamaan nuo todella lyhyet piirretyt toisiinsa. Animaattori Bill Nolanin ja ohjaaja Raoul Barrén yhteinen taival ei kuitenkaan alkanut kovin helpoissa merkeissä. Tarinaan kuitenkin liittyy eräs erittäin tärkeä merkkipaalu animaation historiassa.

Cartoons On Tour (1915)

Raoul Barré ja Bill Nolan

Animaattori: Bill Nolan
Studio: Edison production
Ohjaaja: Raoul Barré
Tyyli: Life-Action, piirretty
Vuosi: 1915
Valmistusmaa: Yhdysvallat
Kieli: Englanti
Ääni/Mykkä: Mykkä
Väri/MV: Mustavalkoinen
Kesto: 11:03 min
Genre: Huumori

Kanadalainen Raoul Barré oli ennen animaatiouraansa sarjakuvapiirtäjä. Hän piirsi sarjakuvaa Noahzark Hotel taiteilijanimellä Varb. Bill Nolanista tuli taas animaatiomaailman pioneeri ja hänen kädenjälkensä näkyy monessa klassikossa. Bill Nolan tuli tunnetuksi kumiletku-tyylistä, jossa hahmojen ruumiinjäsenistä puuttui nivelet ja ne muistuttivat puutarhaletkua.

Kaksikko löi hynttyyt yhteen vuonna 1913 ja tuottivat The Grouch Chaser -animaatiosarjaa Edison productionille. Saman sarjan animaatiosta tämä Cartoons On Tour (1915) -filmikin on koottu. Sarja ei menestynyt kovin hyvin (mitä ei ole vaikea uskoa), mutta myöhemmin kaksikosta tuli tunnettuja omilla saroillaan.

Ennen kuin kerroin mitä herroille kävi ja mitä merkittävää he tekivät animaatio-alan hyväksi, kurkataa tarkemmin tätä Cartoons On Tour -filmiä.

Cartoons On Tour (1915)

Cartoons On Tour koostuu siis life-action -tarinasta ja neljästä piirretystä. Ideana on se, että tarinan päähenkilökaksikko on karkaamassa naimisiin ja heidän mukanaan kulkee The Grouch Chaser -lehti. josta he ”lukevat” ohi mennen nämä neljä animaatiotarinaa.

The Tales Of Silas Bunkum

Ensimmäinen animaatio kertoo Silas Bunkumista, joka kohtaa saarelle haaksirikkouduttuaan surullisen norsun. Jostain syystä hänen mielestään on hyvä idea tarjota nuuskaa norsulle. Se saa kuitenkin elefanttiparan aivastamaan ja sen seurauksena Silas lentää merellä seilaavalle laivalle ja siten pelastuu haaksirikosta.

Cartoons On Tour (1915) - The Tales Of Silas Bunkum

The Kelly Kid’s Kite

The Kelly Kid’s Kite kertoo tarinaa lapsesta, joka nousee leijan mukana taivaalle. Ilmassa leijan narun varassa roikkuessaan, lasta tulee häiritsemään varis. Yhtäkkiä tarina saa brutaalin käänteen kun pieni lapsi variksesta ärtyneenä nappaa sen päästä kiinni ja pyörittää sitä kunnen kaula napsahtaa poikki. 1900 -luvun alussa ihmisillä on kyllä ollut todella outo huumorintaju…

Tänä lyhäri sisältää myös rasistisia vitsejä, jotka ovat sen verran törkeitä, että en halua niitä edes kuvailla. On aivan eri asia naureskella hassuille aksenteille ja stereotypioille kuin vihjailla yksittäisen rodun alemmuutta. Onneksi tällaista ei enää nykyanimaatiossa näe.

Mr. Hicks in Nightmareland

Kolmannessa pätkässä Mr. Hicks nukahtaa vaimonsa syliin ja näkee unta, jossa hän muuttuu pieneksi lapseksi. Tämä animaatio sisältää kohtauksen, joka mielestäni oli aidosti hauska. Nimittäin lapseksi muututtuaan Mr. Hicks törmää sammakkoon ja yrittää häätää sitä pois. Kehonkieli on jotenkin todella osuva ja taaperolle tyypillinen. Halvat ovat huvit minullakin.

Cartoons On Tour (1915) - Mr. Hicks in Nightmareland

Lyhäri on lähinnä kokoelma tilannekomiikkaa ja kohtauksesta toiseen siirtymistä, eikä varsinaista juonta ole. On helppo uskoa, että ohjaajana toimii sarjakuvapiirtäjä kun kohtaukset ovat kuin sarjisruutuja liikkeen kera.

The Pleasure of Being a Grandpa

Viimeinen pätkä liittyykin jo life-action -tarinaan. Filmin näytellyssä osiossa nuori pariskunta päättää karata naimisiin ja kun seremonia on toteutettu, tuoreen vaimon isä suuttuu kun huomaa tapahtuneen. Häntä rauhoitellaan tällä viimeisellä animaatiolla, jossa kuvaillaan millaista iloa lapsenlapsi voi tuottaa.

Animaatio-historiaa

Cartoons On Tour ei siis itsessään ole mitenkään mullistava teos, mutta Barrén ja Nolanin perustama Barré-Nolan studio taas on. Kyseessä saattaa nimittäin olla animaatio-historian ensimmäinen animaatiostudio. Animaatiota on tuotettu toki eri studioilla aiemminkin, mutta herrojen yritys saattaa olla ensimmäinen, joka on perustettu puhtaasti vain animaatioiden tuottamiseen.

Bill Nolan oli myöhemmin mukana Felix-kissan, Krazy Katin ja Oswald -jäniksen teossa. Raoul Barré taas oli mukana Mutt and Jeff -sarjassa, josta tuli aikansa hitti. Kaksikon virtaviivaisesta tuotantotavasta tuli pian yleinen käytäntö, jota jopa Disney myöhemmin hyödynsi. Ei siis mikään turha kaksikko vaikka näissä alkutaipaleen teoksissa astuttiinkin hieman harhaan.

Voit katsoa animaation alta olevasta videosta. Restauroitu versio musiikkien kera löytyy Cartoon Roots -kokoelmasta, josta voit lukea lisää täältä.

Bill Nolan loi myöhemmin oppaa, jossa hän jakaa animaatio-osaamistaan. Voit käydä lukemassa teoksen Cartooning Self-Taught täältä.

Jos pidit tästä artikkelista, niin jaathan sitä eteenpäin alla olevista napeista. Seuraan myös tykkäysten määrää, joten jos haluat lisää tällaista niin paina alla olevaa tähteä. Luen mielelläni myös kommentteja, joten kerrothan mitä pidit artikkelista ja mitä ajatuksia se sinussa herätti.

Kiitos sinulle jälleen kerran lukemisesta! Pysyttele terveenä ja jos korona aiheuttaa sinulle huolta, niin muista että yhdessä tästä selvitään!

Ystäväsi,

Guf

0 0 äänestä
Article Rating

Guf

Tilaa
Notify of
guest

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

0 Comments
Inline Feedbacks
Katso kaikki kommentit
Back To Top
0
Haluaisin kuulla ajatuksistasi, joten kommentoithanx
()
x